fredag 27. mai 2011

Bodø kirke før bombinga i 1940

Bodø kirke før krigen var ei staselig & stor trekirke som lå på høydedraget over det lille sentrum langs havna. Tomta kjøpe byen hos  Christian Jakhelln, & het vindmølletomta. Bak kirka var det store flate myrområder,  300 meter lenger sør lå "Grensen" en gård som skilte bygrunnen fra de rike landbruksområdene i nabokommunen Bodin.
Vi ser på det gamle postkortet hvilket landemerke kirka var for innseilende båter.

Kirka ble innviet i 1888. Seinere ble det anlagt en park sør for kirka. Det offentlig miljø ble komplettert med museet (musæ-é på dialekt) i 1903 & middelskola.
På nærbildet av kirka tatt mot nordvest ser vi skola til høyre.  Om ettermiddagen 27. mai 1940 la tysk terrorbombing både byen & kirka i grus. Gamle Bodø kirke var ikke mer.

1 kommentar:

  1. Veldig spennende å lese lokalhistorie, og få høre om Bodø kirke før bombingen.


    Jeg har et stort bilde av Bodø i brann i trappeoppgangen hjemme, og det inngir mye dramatikk. Faren min, som var med på å redde det som reddes kunne etter bombinga, har gitt meg inngående skildringer om de tragiske og dramatiske begivenhetene. Han var også en av de mange som mistet alt han eide den dagen. Ikke minst alt billedmateriale. Jeg vil følgr med bloggen din, men siden jeg er på Wordpress på et bloggkollektiv, (bestående av skribenter med ulike meninger) kan jeg vel ikke bli "følger" på Blogspot? Men bloggen din er behørig bokmerket. Glad jeg oppdaget den. :)

    SvarSlett